Най – вкусните здравословни храни

on

Не винаги изразът “здравословно хранене” предизвиква в нашето съзнание картина и асоциация за вкусна храна. Често живеем с мисълта, че да се храним здравословно, непременно е скъпо. Разбира се, за да бъде здрав човек е необходимо да намери добрия баланс между забързаното ни и натоварено с липса на време ежедневие, с време за спортуване, срещи с хора, които ни влияят положително, време за почивка и за самите нас. Понякога дори грижата за най-близките ни хора ни отвлича от необходимостта да се грижим за себе си, без да си даваме сметка, че нашето здраве, вътрешен комфорт и усмивки по лицата ни, са също толкова важни за тях, колкото и техните за нас. Важно е да осъзнаем,че грижата за нас е отговорност, а не егоизъм.

Image result for Healthy food

Неизменно, от първостепенна важност за това е храната, която приемаме – нейното количество, качество, сподели победителят от Мастър Шеф, Севда Димитрова.

Днес ще Ви разкажа за десет от най-здравословните и вкусни храни:

  1. АВОКАДО – богато на витамините А,K,C,E и минерали като желязо, магнезий, цинк, то има антиоксидантно действие, което спомага за изхвърляне на токсините от тялото. Съдържа много повече протеини, отколкото другите плодове. Повечето плодове се състоят предимно от въглехидрати, докато авокадото е с високо съдържание на полезни мазнини и е много хранително. Наричано е още “Aligator Pear”,заради крушовидната си форма и поради това, че кората му наподобява кожата на алигатор.Най-известните сортове авокадо са “Фуерте” и “Хас”. Авокадото узрява едва,след като бъде откъснато от дървото.Не винаги цветът на авокадото е най-добрият индикатор,за това дали то е узряло.Грешно е да проверяваме дали е узряло със силен натиск,защото това наранява плода.Можете да проверите дали авокадото е узряло,като отчупите “копчето”,което е точно на върха на плода,от където е започвала дръжката.Ако се отстранява лесно,означава,че авокадото е готово за консумация.Добре е да купуваме не напълно узрели плодове и да изчакаме да узреят за 4-5 дни вкъщи.Авокадото се съхранява на стайна температура.Ако искаме да ускорим процеса на узряване ,то можем да поставим авокадото в кафява хартиена торбичка с ябълка или банан.Ако си купите авокадо,което е напълно узряло,но ще го консумирате след няколко дни,то трябва да го съхранявате в хладилник.Костилката от авокадо се използва като естествено багрило.Когато се счупи ядката,от нея потича течност,която при взаимодействие с въздуха се оцветява в червено или черно.Ядката също е ядлива.Трябва да се премахне кафявата люспа,добре да се изсуши,след което да се смели на “брашно” и така да се използва за салати,напитки и т.н. Не трябва обаче да се прекалява с консумацията на ядката,защото тя съдържа персин.Авокадото няма ясно изразен вкус,което го прави чудесен избор,както за солени ястия,така и за десерти.Най-известното му приложение в кулинарията е за приготвяне на “Гуакамоле”.
  2. МОРСКА ХРАНА – различните видове морска храна носят различни ползи и хранителни вещества със себе си,но всички те са естествен източник на витамини и минерали,подхранват здравето на сърцето,богати източници са на Омега-3 мастни киселини,които спомагат да се намали риска от развитие на болестта Алцхаймер.Селенът е в големи количества в морската храна.Безспорно една от най-вкусните и здравословни храни са морските деликатеси.
  3. СПАНАК – Попай донесе истинска слава на този зеленчук.Родителите насърчават,често с надежда,децата си да консумират повече спанак,за да станат силни,като Попай.Лесно може да се добави спанак към сандвича за училище,вместо маруля например.Спанакът е евтин и богат на минерали (магнезий,желязо,фолиева киселина,калций,калий),фибри и витамини (А,С,К,В6,Е) източник. Богат на бета-каротин,спанакът е помощник на хората,които боледуват от астма.Съдържа антиоксидант,известен като алфа-липоева киселина,който понижава нивата на глюкозата и помага при хора с диабет.Здравните ползи от спанака включват грижа за кожата,подобряване на зрението,добро кръвно налягане.Спанакът е супер храна,натоварена с тонове хранителни вещества и нискокалоричен пакет.Спанакът е роден в Близкият Изток и е култивиран в Персия преди хиляда години.Използван е в различни части на света като лечебно растение.Добре е да се консумира предимно суров,но ако е с лека термична обработка,също няма да загуби ценните си качества.За да се запази желязото докато готвим спанака (за кратко),можем да добавим няколко капки лимонов сок.
  4. ЧЕРЕН ШОКОЛАД – с високото си съдържание на какао,той е един от най-добрите източници на антиоксиданти на планетата.Богат е на   фибри,желязо,магнезий,мед,манган,калий,фосфор,цинк и селен.Тъй като е много хранителен,черният шоколад трябва да се консумира умерено.Мазнините са предимно наситени.Съдържа стимуланти като кофеин и теобромин,но е трудно да ни поддържа бодри,както кафето.Черния шоколад може да повиши функцията на мозъка,като подобри притока на кръв,понижава кръвното налягане,особено,ако се консумира с щипка сол.Флавонолите предпазват от увреждане,причинено от слънцето.Така,че ако Ви предстои почивка на море,спокойно консумирайте черен шоколад през предходните седмици.Разбира се,че черният шоколад има и други ползи-той просто е чудесен на вкус и допринася за доброто ни настроение.
  5. ДОМАТИ – колкото и да е чудно,доматът се нарежда също сред най-здравословните и вкусни храни.Родина на домата са Централна и Южна Америка.Разнообразието от сортове домати радва не само очите,но и небцето.Различните сортове домати са с вариращ вкус,което ги прави подходящи за различни ястия,сокове,супи,салати,сосове,ястия..,до сладко от домати.Италианската дума “Pomodoro” в превод означава “ябълка от злато”. Здравните ползи от домата включват грижа за очите,поддържат храносмилателната система здрава,понижават кръвното налягане и се класират високо в подготовката на продукти против стареене.Доматите съдържат голямо количество Ликопен – антиоксидант,който е ефективен при борбата с някои видове рак.Ликопенът се явява и като противодействие срещу канцерогенните вещества в цигарите.Витамин К,който е от съществено значение за съсирването на кръвта,също е изобилен.Доматите се съхраняват неизмити,на стайна температура и без пряка слънчева светлина.Ако се съхраняват на студено губят от своя вкус.Тези,които не са добре узрели,могат да се държат в хартиена торбичка до узряване.
  6. БРОКОЛИ – думата “броколи” означава “разклонение” или “цъфтящи върхове на зелето”.Най-добре е да се консумира сурово или почти без никаква термична обработка.Броколите имат два пъти повече витамин С,от това на един портокал и високо съдържание на Селен,който го прави с отлични противоракови и противовирусни качества.Когато купуваме броколи,трябва да внимаваме то да е с твърдо стебло и цветчета и равномерен тъмнозелен цвят.Само една чаша нарязано броколи осигурява 92 микрограма витамин К,което е над 100% от дневната ни нужда.Консумацията на броколи е особено полезна срещу рак на матката и гърдата,тъй като премахва допълнителния естрагон от тялото.Също така пречиства кръвта,отстранява проблемите свързани с токсини,като сърбежи,обриви,екзема.Спомага за подобряване на цялостната структура на кожата,а поради високото съдържание на фибри,лекува стомашни проблеми.Друго,до което води консумацията на броколи е понижаване на лошия холестерол,регулира кръвното налягане и подобрява имунитета.
  7. Soursop (Гравиола) – този малко познат плод е зареден с изключително важни за човешкия организъм съставки.Доказано помощно средство е за лечение при повечето видове рак.Консумацията на този плод помага за подобряване на зрението,помага при възпаления и инфекции.Листата на дървото се използват за лечение на инфекции,а когато са варени,спомагат за облекчаване на ревматизъм и абцеси.Консумацията на гравиола подобрява стомашно-чревното здраве,укрепва имунната система,използва се при лечение на хипертония и високо кръвно налягане.
  8. ТУРМЕРИК – съдържа биоактивни съединения и мощни лекарствени свойства.Тези съединения се наричат куркуминоиди,най-важният от които е куркуминът,а той е основната активна съставка в куркумата.Куркуминът е естествено противовъзпалително съединение.Неговата мощност се сравнява със силата на фармацевтичните лекарства,но без страничните ефекти.Може да е ефективен за забавяне,дори обръщане на много мозъчни заболявания;спомага за подобряване на паметта,намаля риска от сърдечни заболявания.Куркумина е билка,която може да повлияе на растежа,развитието и разпространението на раковите заболявания на молекулярно ниво.Полезен е при лечение на Алцхаймер и има невероятни ползи срещу депресия.Съдържанието на куркумин в куркумата обаче не е толкова високо.Затова трябва да се взима екстракт от куркумин,като го приемаме с мазни храни,за по-добра абсорбация от организма.
  9. КЕЙЛ – той е сред най-хранителните на планетата.Много богат на витамин А,К,С,както на калций,мед,калий,магнезий.Зареден е с мощни антиоксиданти,помага за понижаване на лошия холестерол.Един от най-добрите източници на витамин К в света,като една чаша суров зеленчук съдържа почти седем пъти препоръчителната дневна доза.
  10. ЧЕСЪН – в миналото се е използвал  не толкова за консумация,колкото заради лечебните му свойства.Днес е неизменна част от кухнята на цял свят.Съдържа почти всичко от което се нуждаем – богат е на витамин С,В6,манган и селен.Той е много хранителен,но с малко калории.Консумацията на чесън повишава функцията на имунната система,понижава кръвното налягане,подобрява нивата на холестерола,помага при болести като Алцхаймер и Деменция.Във високи дози,серните съединения в чесъна са показали,че предпазват от увреждане на организма от токсичност от тежки метали.Чесъна съдържа съединение Алицин,което има мощни лекарствени свойства и е отговорен за отличителния мирис на чесън.

Колкото и да е здравословна една храна,не трябва да се фокусираме само върху нея.Трябва да се стараем да се храним разумно,разнообразно и да се научим да се храним бавно,дъвчейки добре храната и наслаждавйки й се.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s